Bak betalingsmurer skjuler det seg nå en interessant studie om lederutvikling av forskeren Christina N. Lacerenza, senest oppsummert i DN 22.1 av Bård Kuvaas og Anders Dysvik. BI-forskerne oppsummerer åtte punkter:
- Ledere kan trenes opp til å bli bedre
- Skal man igangsette lederutvikling er en grundig behovsanalyse sentral. Unngå generelle lederutviklingsprogrammer
- Programmet bør bestå av et bredt sett med læringsaktiviteter – undervisning, demonstrasjon og ikke minst praktisk trening
- 360-graders vurderinger kan være kostbart uten å tilføre så mye ekstra
- Programmet bør gå over flere ganger
- Egenstudier er mindre effektive enn programmer hvor ledere får støtte fra interne og/eler eksterne ressurser
- Bestiller må sørge for at programmet er evidensbasert og praktisk relevant
- Programmet bør inneholde både forretningsmessige kunnskaper samt ferdigheter knyttet til samspill og relasjoner
Innlegget ble først publiser på LinkedIn